Chiptuning

Chiptuning

Stage 1.

Chiptuning is het aanpassen van de originele software van het motormanagement. Dit is de meest voorkomende manier van motor tuning.

De motormanagementcomputer, ECU, berekent o.a. het ontstekingstijdstip, de inspuiting en bij turbo-motoren de turbodruk. Deze gegevens zijn opgeslagen in een chip/EPROM.

Bij het tunen worden de gegevens (kenvelden) aangepast om bijvoorbeeld een hogere turbodruk te verkrijgen. Hierop worden de o.a. de brandstofhoeveelheid en het ontstekingstijdstip geoptimaliseerd.

Hierdoor ontstaat een hoger koppel en vermogen. Het aangepaste programma wordt opnieuw opgeslagen in de ECU. Het programmeren kan door het vervangen van de chip/EPROM of het overschrijven van de chip, bijvoorbeeld d.m.v. OBD-tuning.

                     tuning-quatra-jdengineering.jpg

Stage 2.

Naast de stage 1 chiptunings-software biedt MVM Carservice diverse mogelijkheden om het vermogen van uw auto naar wens te verhogen. 

De eerst volgende stap (stage 2) begint bij de meeste auto’s met de montage van een aangepast in- en uitlaatsysteem. Daarnaast (stage 3 en verder) zijn bijvoorbeeld ook turbo en intercooler upgrades mogelijk.

Wilt u meer informatie, neem dan gerust contact met ons op.

 

Op maat tuning.

Alle software tuning is op standaard auto’s ontwikkeld en wordt per type uitgebreid rijdend gecontroleerd. Op de rollenbank (vermogenstestbank) bestaat er ook de mogelijkheid een chip op maat te programmeren. Op de 4 wiel rollenbank wordt met behulp van diverse test- en meetapparatuur de software van de ECU al rijdend geoptimaliseerd. Op basis van deze meting wordt de chip afgestemd op uw specifieke motor en wordt het maximaal (veilig) haalbare vermogen uit uw motor gehaald.

Meerprijs tuning op maat stage 1: € 200,-. Inclusief vermogensmeting voor en na software aanpassing

Golf GTD.jpg
gtd184pk-stage-1.jpg

 

De kosten van chiptuning.

De kosten van chiptunig variëren per model. U vraagt heel eenvoudig online een prijsopgave aan. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met ons. 

 

4WD rollenbank.

MVM Carservice heeft de beschikking over een state of the art Superflow 4WD rollenbank. Deze vermogensbank gebruiken wij voor tuning op maat en voor de software van diverse tuningstages.

Een losse rollenbank-uitdraai kost per meting € 160,- incl. BTW (meerprijs bij tuning € 120,- incl. BTW). Het vermogen van uw auto wordt door ons middels een 'dyno run' getest, waarna u precies kunt zien hoe hoog het vermogen van uw auto is over het gehele toerenbereik. 

 

EGR en start correctie.

Diverse VAG TDI motoren slaan traag aan wanneer deze in warme bedrijfs toestand zijn. Hiervoor is software update startcorrectie ontwikkeld. Met deze modificatie slaan de TDI motoren een stuk sneller aan bij starten met een warme motor.

Tegelijkertijd kan de EGR-klep in de software dicht gezet worden (dit voorkomt slecht lopen, inhouden, hoog brandstof verbruik en vervuiling van o.a. het inlaatspruitstuk door hergebruik van uitlaatgassen). Na deze software aanpassing is het ook mogelijk om een plaatje tussen de EGR pijp te plaatsen, zonder dat dit storing geeft in het motormanagement.

* EGR en startcorrectie kunnen alleen worden uitgevoerd op wagens die nog in het bezit zijn van originele software of op chiptuning van Quattra Tuning.

* Bij de 1.2 TDI BJ 2009> BlueMotion, Ecomotive, Greenline kunnen deze EGR wijzigingen NIET worden uitgevoerd.

 

De kosten van EGR en start correctie.

De kosten zonder tuning € 125,- (voor wagens t/m 2008).

De kosten zonder tuning € 250,- (voor wagens vanaf 2008)

Bij chiptuning kunnen deze modificaties standaard meegenomen worden in de software modificaties.

 

DSG tuning.

Speciaal ontwikkeld voor alle VAG DSG versnellingsbakken (DQ200, DQ250, DQ500, DL501).

Veel DSG bakken kunnen al probleemloos met ruim 400+Nm omgaan zonder dat de DSG-software hier apart voor aangepast moet worden. Echter bij de hogere tuning-stages ontkomt men er niet aan om ook de DSG-software te bewerken. Met deze aanpassingen kan de DSG bak van de auto nog meer koppel verwerken en zelfs compleet naar wens geprogrammeerd worden.

De basis Stage 1 omvat het verhogen van de koppelbegrenzer in de DSG software inclusief het verhogen van de schakeldruk.
 

Kosten DSG stage 1

De kosten van deze update zijn € 350,-

Daarnaast bieden wij allerhande opties om de DSG verder te personaliseren. Elke extra optie geeft een meerprijs van € 150,- (met een maximum van € 1000,- )

·        Kickdown verwijderen in manuele modus.

·        Launch Control.

·        Automatisch opschakelen bij maximaal toerental verwijderen.

·        Schakelmomenten aanpassen.

·        Maximaal toerental verhogen (benzine motoren), maximaal toerental verlagen (diesel).

·        Schakeltijdverkorting.

 

 

Voor meer informatie kunt u altijd bellen of mailen. Of kom langs in onze werkplaats tijdens onze openingstijden.

Alle vermelde prijzen zijn inclusief 21% BTW tenzij anders aangegeven

Auto onderhoud

Auto onderhoud

Wij verzorgen reparatie en onderhoud aan diverse merken

Lees verder >
Banden & Velgen

Banden & Velgen

Banden, velgen, montage, balanceren, reparatie en opslag

Lees verder >
Airco service

Airco service

Controle, onderhoud, vullen en reinigen

Lees verder >
Onze werkplaats

Onze werkplaats

Hanepoel 62
2136NL Zwaanshoek

Afspraak maken >